Hoher Dachstein (2995 - 3004 m. n. m.)

(2 údaje u výšky hory neznamenají kolísání výšky, ale spíše vyjadřují zbožné přání některých vydavatelů map a pohledů aby ten "unsere Hoher Dachstein" dosáhl 3 km.)
Oblast: Dachstein
7.9.2002
     mapa přehledná: mapadach1.jpg (169323 bytes)            mapa podrobná : mapadach2.jpg (165078 bytes)            mapa přehledná ke stažení (1,6MB) :    mapadach1.jpg (169323 bytes)
mapa Freytag & Berndt č. WK 281
dachstein43.jpg (88327 bytes)
Opět autem po dálnici na Salzburg a dále směrem na Vilach. Odbočíte směrem na Filzmoos a ještě před Ramsau odbočíte doleva na placenou horskou cestu. Platí se asi 3 Euro za osobu. My jsme na výstup na Dachstein měli jen 1 den, tak jsme zvolili variantu "LANOVKA". Nástupní stanice Dachsteinsüdwandbahn je ve výšce 1680 m a kabina Vás sveze až do 2613 m.n.m.
dachstein01.jpg (41491 bytes)
Na konečné lanovky je horská restaurace se sluneční terasou. Je to též místo odkud se letní lyžaři, běžkaři a snowboardisti vydávají na Hallstattský ledovec. Při naší návštěvě byly stopy perfektně upraveny a běžkařů bylo "jako mravenečků". V 10 hodin však byly stopy prázdné. Inu, letní sníh je vzácnost a musí se šetřit.
dachstein03.jpg (38328 bytes)
Tak tohle je pohled na Hoher Dachstein od lanovky (ten vlevo). Nahoru se dostanete cestou vyšlapanou nebo upravenou rolbou po ledovci, a dále nahoru strmým stoupáním po skále.
dachstein05.jpg (77920 bytes)
Na skále je to jako na "cvičném kopci". Fronty lidí vybavených úvazy, karabinami, přilbami, lany a cepíny. Stěna je kompletně opatřena jistícími ocelovými lany nebo ocelovými stupy ve skále. Vzhledem k počtu procházejících lidí a vzhledem k příkladnosti Vašeho chování v horách vůči dětem, které na kopec lezou, doporučuji vybavit se úvazem na výstup také. Lze to i bez toho, ale je to tak říkajíc "metodicky nesprávné". I ta přilba proti padajícímu kamení se může hodit.
dachstein09.jpg (78665 bytes)
Ze stěny uvidíte blízký Dirndl (2832), v popředí chatu Seethaler hütte pro případné nouzové přespání a za Dirndlem konečnou lanovky.
dachstein07.jpg (75113 bytes)
Ve směru na sever vpravo vedle homole Schöberl (2422)  uvidíte Simony hütte (2206). O této chatě (super na přespání) se dozvíte také na stránce Simony tohoto průvodce.
dachstein12.jpg (78242 bytes)
A jsme na vrcholu. Moc místa tady není a vzhledem k desítkám lidí, kteří si také chtějí na vrcholek "šlápnout", zvládneme pár fotek a jdeme dál. V den kdy jsme šli na Dachstein my, bylo ideální počasí, tak těch lidí "on the top" bylo opravdu moc. Zřejmě se tam dostal i černý retriever, kterého majitel doslova tahal ze skoby na skobu. Detailně o lidech a psech na Dachsteinu TADY.
dachstein18.jpg (65365 bytes)
Z vrcholu jsme pokračovali na Velký Gosauský ledovec (na fotografii). V pozadí je vidět horní i dolní Gosauské jezero
dachstein23.jpg (52174 bytes)
Při sestupu vypadá Hoher Dachstein takhle.
dachstein25.jpg (85585 bytes)
Gosauský ledovec je více rozpukaný a zmrzlý než Halstattský. Při trochu horším počasí je určitě dobré mít sebou mačky, úvazy, lano.
dachstein28.jpg (84249 bytes)
Ještě jednou Velký Gosauský ledovec, v pozadí vrchol.
dachstein31.jpg (73766 bytes)
Klesáním až na 2196 m.n.m. se dostanete na Adamek hütte. Více taká na stránce Adamek.
dachstein30.jpg (90642 bytes)
Na stránce Adamek také uvidíte více podobných pohledů na Bischofsmütze (2458). U chaty se napojíte doleva na cestu [614]. Počítejte se stoupáním ve stěně jištěné ocelovými lany.
dachstein32.jpg (88386 bytes)
Minete Malý Gosauský ledovec.
dachstein36.jpg (75753 bytes)
A pokračujete do sedla Windleger sch. (2396).  Po relativně prudkém klesání v blízkosti vrcholu Torstein se dáte opět doleva na cestu [617].
dachstein39.jpg (75342 bytes)
Mírným stoupáním a klesáním jdete po úbočí masivu Dachstein.
dachstein40.jpg (86565 bytes)
V pásu zeleně na fotografii není vidět chata Dachsteinsüdwandhütte - výchzí místo do "jižní stěny" a záchrana pro unavené poutníky. Z chaty už je na parkoviště jen půl hodinky cesty.